Kvinnen som du har vært forelsket i, føler seg helt tom og det er tydeligvis ikke så mye igjen av forholdet. Mannen i forholdet har en overraskende løsning på dette – kvinnen blir skylt, brettet og stappet før hun blir plassert sammen med de øvrige kartongene i skapet under vasken. Neste overraskelse er at hun faktisk ikke er den første kvinnen som ydmykes på denne måten. Der ligger det også andre kvinner, brettet sammen og klar til å sendes i retur.
Underforstått: Slik skal kvinner som du har gått lei, behandles. Retur er en grei måte å bli kvitt stupide, selvopptatte, kjedelige og usexige kvinner.
Hvis dette hadde vært det nye reklameinnslaget til TurRetur, ville ikke reaksjonene latt vente på seg. Norges rike tilfang av feminister og kvinnesjåvinister ville gått fullstendig av skaftet, og reklamen ville blitt stemplet som en hån mot kvinner, et motbydelig utslag av mannens iboende nedvurdering av kvinner, et overgrep mot kvinner, at bevisst forsøk på å tråkke kvinner ned i dritten, osv., osv., osv. Kvinnedagen 8. mars ville fått paroler med oppfordring til boikott av all kildesortering på grunn av bransjens kvinneundertrykkende markedsføring, og kvinnesjåvinistene i Kvinnegruppa Ottar ville umiddelbart vært på pletten og forlangt at sjefen i TurRetur måtte avskjediges. Ganske sikkert ville saken også kommet opp i både regjerning og Storting. Bjørn Einar Romørens hopp i Kollen, ville ha fortonet seg som en flau bris, sammenliknet med kritikkstormen som dette ville utløst.
Men ta det bare med ro – den nye reklamen henger ikke ut kvinner. Den henger ut menn. Og da er jo alt greit, ikke sant?
Eller finnes det noen som ofrer en tanke på hvilken innflytelse slike innslag har på gutter og unge menns selvforståelse, og hvilke konsekvenser dette i neste omgang får for deres holdninger til samfunnet, og ikke minst for deres holdninger til kvinner?
Glemte jeg forresten at nevne at redaksjonsrådet i TurRetur har en helt perfekt kjønnsbalanse: Nancy Sand (Retursamarbeidet LOOP), Mona Mordal (Norsk Resy AS), Randi Varberg (Norsk Glass-Gjenvinning AS / Norsk MetallGjenvinning AS), Kari-Lill Ljøstad (Grønt Punkt Norge AS) og Kari Bang (Batteriretur AS). Kanskje kommer vi til å se dem i 8. mars-demonstrasjonen i morgen, under en parole som setter fokus på kvinneundertrykkende reklame?
Selv har jeg hittil vært en pedantisk kildesorterer, men nå føler jeg et intenst behov for å gi fan og dumpe all dritten i naturen.
Et trinn i resirkulering som viser det TurRetur og andre kvinnesjåvinister sannsynligvis oppfatter som intelligente og politisk korrekte menn
Ja den reklamen er jo faktisk kvinnesjåvinistisk. Strike back!
SvarSlettDen reklamen har både jeg og kjæresten min reagert på. Jeg synes den er forkastelig og lite gjennomtenkt.Den burde enten bli fjernet, eller så burde det bli laget en reklame der kvinner blir brukt, brettet sammen og puttet inn i skapet under vasken.
SvarSlettHm, var det ikke noen som en gang i tida snakka om å tingliggjøre mennesket?
SvarSlettEnig med deg hanneaga. For å få balanse bør det være to reklamer, en med hvert kjønn i hovedrollen. Skal tenke mer på det, men ikke nå. For tida er jeg altfor opptatt med å dumpe dritt i naturen og mobbe alle som kildesorter. Strike back, som Konrad sier
SvarSlettGodt poeng, raagraaum. Tingliggjøring er uheldig uansett hvilket kjønn som utsettes for det.
SvarSlett